Starta!

To do list och handlingsplan

Det första du bör göra när du ska starta företag är att göra en konkret list på saker att göra.

Du ska ta upp allt som krävs för att du ska komma igång. Listan ser naturligtvis ut olika för olika personer vilket beror på erfarenheter, bransch och hur din idé ser ut. När du skapat din lista så är det viktigt att du bryter ner stora mål till delmål, detta för att det är smidigare att hantera. Tex om man ska bygga ett hus och har det på sin lista är det mer smart att sätta upp mindre mål som tex att inköp av spik, ringa efter cementblandare, checka av att ritningarna är skickade.

Namnet på företaget och registrera det hos bolagsverket, köpa domänadress och skapa en hemsida är kanske en del av det första man tänker på. Det är viktiga saker naturligtvis men måste ändå ner på att-göra-listan eftersom det är viktigt att arbeta sig igenom listan på ett strukturerat sätt.

En av de viktigare delarna är att skriva ihop sin affärplan, vision och idé. Den är förmodligen helt klar hos dig själv, men den måste ner på papper så att även andra som skulle läsa den förstår exakt vad det är du ska göra/sälja.

En att-göra-lista kan se ut på många sätt men nedan tar jag ett exempel på några av de punkter som jag tycker du ska ta med:

  • Formulera din affärside och vision
  • Bestäm bolagsform, företagsnamn
  • Registrera hos bolagsverket
  • Registrera domännamn till hemsidan
  • Skriv en affärsplan
  • Packetera dina tjänster/produkter
  • Skapa en företagsprofil
  • Gör en budget
  • Börja titta på logotyp, hemsida